Nápověda

O Obyčeji

Obyčej je internetovým serverem, který zprostředkovává prodej a nákup starožitného, restaurovaného, recyklovaného, repasovaného a nového rukodělného nábytku a bytových doplňků s vlastní přidanou uměleckou hodnotou a dále nábytku určeného k renovaci mezi prodávajícím a kupujícím. Obyčej není prodejcem zboží, ale zprostředkovatelem koupě.

Smyslem serveru Obyčej je dát prostor tvořivým a šikovným lidem a současně nasytit ty, kteří touží po originálních kusech nábytku a bytových doplňků.

Jaké kousky mohu na Obyčeji najít

Na Obyčeji najdeš nábytek a bytové doplňky, rozdělené podle stylu takto:

Do nového nábytku a bytových doplňků se řadí zboží tvořené samotným prodávajícím, které svým charakterem odpovídá tvůrčí rukodělné nebo umělecké práci s vysokou mírou vlastní kreativity autora. Zboží, vyráběné z prefabrikovaných komponentů je možné do této kategorie zařadit pouze tehdy, pokud na jeho finální podobě má převážný podíl vlastní kreativita autora.

Do recyklovaného nábytku a bytových doplňků se řadí použité zboží, do kterého autor vnesl kreativní činností vlastní invenci. O tom, že nábytek a doplňky jsou již použité a kreativně pozměněné musí být vyrozuměn potenciální kupující z popisu zboží, není dostatečné pouhé zařazení do této kategorie.

Do  restaurovaného nábytku a bytových doplňků se řadí takové zboží, kterému je navráceno jeho původní určení a vzhled, zboží obnovené, opravené a opět nabídnuté k dalšímu používání. Zboží musí být jak originální, tak i opravené nebo renovované (do původního stavu, nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do repasovaného nábytku a bytových doplňků se řadí takové zboží, které je opravené či upravené tak, že je změněn původní vzhled či charakter zboží (např. potisky, jiné nepůvodní části, jiné použití apod.).

Do retro nábytku a bytových doplňků se řadí zboží, které se už nevyrábí a je vyrobeno mezi lety 1900 - 1980. Toto zboží nemusí být ručně vyráběno. Zboží musí být jak originální, tak i nepoškozené s nízkou mírou opotřebení (nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do starožitného nábytku bytových doplňků se řadí zboží s umělecko-historickou hodnotou, které se už delší dobu nevyrábí, je tedy poměrně vzácné a je vyrobeno před rokem 1900. Toto zboží nemusí být ručně vyráběno. Zboží musí být jak originální, tak i nepoškozené s nízkou mírou opotřebení (nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do industriálního nábytku a bytových doplňků se řadí takové zboží, které vzniká převážně použitím starých kovových součástí z bývalých továrních nebo zemědělských strojů a je inspirován architektonickými prvky průmyslových a dopravních staveb.  Jde o hrubě opracovaný nábytek využívající materiály jako cihla, dřevo, kov a beton.

Do nábytku a bytových doplňků určených k renovaci se řadí takové zboží, které je výrazně opotřebené nebo poškozené, určené k další kreativní činnosti a je tedy základem k dalším rukodělným pracím. Zboží určené k prodeji musí být vyrobeno před rokem 1990.

Jaké kousky na Obyčej nepatří 

Server Obyčej neslouží k prodeji jiných výrobků než je nábytek a bytové doplňky s vlastní přidanou uměleckou hodnotou, určené kategorií. Nový nábytek a bytové doplňky musí být vytvořené samotným prodávajícím a na jejich finální podobě musí mít převážný podíl vlastní kreativita autora. Obyčej nezprostředkovává bazarový prodej s výjimkou kategorie nábytek a bytové doplňky určené k renovaci, toto zboží však musí být vyrobeno před rokem 1990. Server Obyčej dále nezprostředkovává prodej zboží velkovýroby s výjimkou kategorie retro nábytek a bytové doplňky a starožitný nábytek a bytové doplňky.

Na Obyčej také nepatří předměty, jejichž nabídka, prodej, koupě či užívání je v rozporu s platnými a účinnými právními předpisy a dobrými mravy. Je zakázáno nabízet předměty, které neodpovídají zaměření serveru Obyčej, porušující duševní vlastnictví, například práva autorská, k ochranným známkám, apod. Je zakázáno nabízet zboží, ke kterému nemá prodávající výlučné a ničím neomezené vlastnické právo (nezatížené např. zástavním právem, zadržovacím právem či věcným břemenem).  Je zakázáno přeprodávat zboží od jiných tvůrců a stejně tak je zakázáno nabízet služby (např. renovace nábytku). 

Copyright

Webový portál Obycej.cz, jeho grafická podoba, funkční schéma i vytvořené databáze jsou výlučným duševním vlastnictvím provozovatele a jsou chráněny autorským zákonem. Nikdo není oprávněn tento portál ani jeho dílčí části jakkoliv duplikovat, napodobovat či parodovat, a to pro jakýkoliv účel. Porušení tohoto zákazu může vést k vyvození soukromoprávní i trestněprávní odpovědnosti porušující osoby. Stejně tak jsou zakázány jakékoliv aktivity ve smyslu nekalé soutěže.

Kde najdu obchodní podmínky

Obchodní podmínky najdeš v patě (zápatí) každé stránky a na tomto odkazu.

Obchodní podmínky jsou platnou smlouvou mezi provozovatelem serveru Obyčej a každým registrovaným uživatelem. Obchodní podmínky přijímá každý uživatel Obyčeje při registraci, bez jejich přijetí nelze registraci dokončit.

Jak mohu ukončit smlouvu

Provozovatel serveru Obyčej i uživatel jsou oprávněni smlouvu vypovědět kdykoliv, a to bez udání důvodu. Výpověď je možno provést písemným oznámením druhé smluvní straně, nejběžnější formou je e-mailová žádost. Následně je uživateli účet na Obyčeji zrušen. 

Na koho se mohu obrátit s dotazem 

Nemůžeš-li najít odpověď na svoji otázkuv naší nápovědě nebo potřebuješ naléhavě naši pomoc, napiš nám na poslipostu@obycej.cz.

Jak se zaregistrovat na Obycej.cz

Registrace na Obyčeji je velmi jednoduchá a je zdarma.

Klikni na políčko "Přihlaš se / Registruj se" (v pravém horním rohu). Vyplň všechna povinná políčka v registračním formuláři, a klikni na Registruj se, čímž zároveň potvrdíš souhlas s obchodními podmínkami. Tímto se tvůj účet vytvoří, ale je potřeba jej ještě ověřit. To uděláš pomocí odkazu, který ti přijde e-mailem. Na tento odkaz stačí kliknout a jsi řádně zaregistrován. Pak už můžeš nakupovat a prodávat jak je libo. Registrace, která není potvrzena přes potvrzovací e-mail není platná.

Pro registraci klikni zde.

Zaregistroval jsem se, ale nepřišel mi potvrzovací email

Jestliže ti nepřišel potvrzovací email, zkus se podívat, jestli ti nespadl do spamu. Pokud ho nenajdeš ani tam, mohlo se stát, že jsi svůj email uvedl nesprávně. V takovém případě nás kontaktuj, uveď svoje zaregistrované uživatelské jméno a my tvůj email opravíme.

Jak si vyberu nebo změním uživatelské jméno

Uživatelské jméno si promysli, protože je problematické jej měnit. Použít můžeš diakritiku, číslice, mezery, podtržítka nebo pomlčky. Vyfiltruj si seznam uživatelů a zkontroluj, jestli tvoje uživatelské jméno už nemá někdo jiný.

Změnu tvého uživatelského jména můžeme provést jen na základě pádných důvodů. Kontaktuj nás a napiš, jak chceš svoje uživatelské jméno změnit a proč. Změna je možná jen jednou.

Jak mohu svoji registraci na Obyčeji smazat 

Pokud se stane, že budeš chtít svůj uživatelský účet na Obyčeji zrušit, kontaktuj nás. Tvůj profil bude tímto deaktivován. Tvoje informace z účtu však budou v našem systému ještě zanechány pro případ možných reklamací zboží nebo objednávek. Po zrušení účtu není možné použít stejný email k nové registraci. Pokud se rozhodneš svůj zrušený účet později obnovit, kontaktuj nás.

Jak mám postupovat v případě, že jsem zapomněl své přihlašovací údaje

Pokud jsi zapomněl heslo, klikni na funkci Zapomněl jsi heslo, zadej svou registrovanou emailovou adresu a přezdívku a my ti obratem pošleme nové, které si později můžeš změnit. Pokud jsi zapomněl své uživatelské jméno nebo svůj email, klikni na funkci nemůžeš se přihlásit.

Jak mám postupovat v případě, že mám problémy s přihlášením

Ujisti se, že nemáš zapnutý caps lock nebo nastavenou klávesnici pro jiný jazyk. Pokud ani potom přihlášení nefunguje, zkus použít jiný internetový prohlížeč nebo vymaž historii a cookies v tom stávajícím (stiskni ctrl+F5).  Další možností je změna hesla přes funkci Zapomněl jsi heslo. Nic z toho nepomohlo? Kontaktuj nás.

Proč mám zablokovaný účet

Blokování tvého účtu může mít různé důvody, které se týkají nedodržení obchodních podmínek. Pokud ti důvod blokace není jasný, kontaktuj nás.

Je možné vlastnit více uživatelských účtů?

Bohužel. Z bezpečnostních důvodů je možné mít pouze jeden uživatelský účet. Ostatní účty stejného uživatele budou zablokovány.

Jak změním informace ve svém profilu

Chceš-li změnit informace ve svém profilu, najeď na “Upravit profil“. Zde si můžeš měnit všechny informace o sobě, kromě neměnného uživatelského jména. Všechny údaje musí být uvedeny pravdivě. Uvedeš-li informace nesprávně, může být tvůj uživatelský účet zrušen.

Jak si zruším zasílání upozorňovacích emailů

Chceš-li zrušit zasílání upozorňovacích emailů, najeď na svůj profil a klikni na sekci “Mailová korespondence“. Zde si můžeš nastavit ta upozornění, která ti budou vyhovovat.

Nákup

Nakupování na Obyčeji je velmi jednoduché.

Výběr předmětu

Pokud máš o svém vysněném kousku konkrétní představu, zkus jej najít pomocí tlačítka Filtruj, např. podle místnosti, barvy, materiálu, furnitiéra nebo podle kategorií NEJ, NOVÉ apod. Jestli nemáš konkrétní představu, jak by měla tvá vysněná židle, pohovka, lampička vypadat, vyhledávej podle kategorií. 

Vložení do košíku

Jakmile ten pravý kousek najdeš, stačí kliknout na fotografii předmětu a na následující straně detailu předmětu kliknout na tlačítko "Koupit". Předmět se tímto umístí do košíku. V případě, že chceš vložit více kusů tohoto předmětu, můžeš si počet upravit přímo v košíku, pokud prodejce více kusů nabízí. Pokud jsi s výběrem spokojen, přejdi na stránku košíku, zkontroluj svůj nákup a projdi všechny kroky odeslání objednávky. 

Nakupovat můžeš i od více prodejců zároveň, musíš však počítat s tím, že předměty nebudou odeslány ve stejném balíčku.

Objednávka

Po odeslání objednávky jsou prodejci o nové objednávce informováni, a buď ji potvrdí, nebo zamítnou. O tomto tě informujeme e-mailem a v sekci "Objednávky". Pokud ti prodejce objednávku zamítne, znamená to, že prodejce zboží ještě vystavuje, ale už ho nemá skladem. Pokud sis objednal od více prodávajících, obdržíš každé potvrzení zvlášť. Objednávka je platná až ve chvíli potvrzení prodávajícím.

Platba

Jakmile prodejce tvoji objednávku potvrdí, obdržíš e-mailem výzvu k úhradě zboží. Při platbě vždy uváděj jako variabilní symbol číslo objednávky. Platby jsou většinou realizovány platebním příkazem, mezi další možnosti platby patří platba hotově při převzetí zboží. Prodávající odesílá zboží poštou na tvoji adresu po zaplacení nákupu včetně poštovného. O tomto kroku tě informujeme emailem a v sekci "Objednávky".

Nakupující neplatí žádný poplatek Obyčeji za nákup zboží.

Nepřišel ti předmět, který jsi zaplatil? Přišel, ale neodpovídá původnímu popisu?

Pokud není chyba na straně prodejce, zjisti od něj číslo doporučené zásilky a vyhledej si, kde se momentálně nachází.  Pokud chyba na straně prodejce je, a on ti předmět nebo peníze nechce zaslat, kontaktuj nás a my uděláme vše pro to, aby se situace vyřešila. 

Pokud ti kousek přišel, ale neodpovídá popisu, který prodejce uvedl, zkontaktuj se nejprve s ním a zkuste se domluvit na způsobu řešení. Pokud prodejce na toto přistoupit nechce, kontaktuj nás.

Jestli si myslíš, že se prodejce nechová podle obchodních podmínek Obyčeje, dej nám co nejdříve vědět a my to prověříme.                                                      

Hodnocení

Jakmile zboží dorazí, nezapomeň prodávajícího ohodnotit. Pomůžeš tak ostatním nakupujícím. Možnost ohodnotit nákup najdeš v sekci "Hodnocení" ―> "Ohodnoť". Vyber druh hodnocení – pozitivní či negativní a napiš, jak se ti s ním obchodovalo.

Pokud obdržíš hodnocení, se kterým nesouhlasíš, zkus kontaktovat uživatele, který tě ohodnotil a zjisti, co se stalo. Možná je to jen nedorozumění a můžete situaci vyřešit přátelsky. Uživatel nás potom kontaktuje a my jednoduše hodnocení změníme.

Zpětná vazba je velmi důležitá, je to ukazatel důvěryhodnosti uživatele. Proto prosím piš zpětnou vazbu po každé transakci a to podle svého nejlepšího svědomí.

Hvězdička

Hvězdička ti dává možnost označovat uživatele i předměty jako tvoje oblíbené. Tím, že na ni u vystaveného předmětu nebo v profilu furnitiéra klikneš, znamená, že je tím vložíš do svých oblíbených. Na základě toho ti přichází upozornění o změně (např. když se tvůj oblíbený kousek zlevní, tvůj oblíbený furnitiér přidá nový předmět apod.). Pokud už se ti uživatel či předmět nelíbí, odstraníš je křížkem v pravém horním rohu.

Zvoneček

Tato funkce oznamuje veškeré změny, které se týkají tvého profilu, tvých objednávek, tvých prodejů, tvých oblíbených předmětů a furnitiérů.

Pusinka

Pusinkou vyjádříš svoje zalíbení k předmětu. Nad hlavní fotkou každého předmětu najdeš pusinku s číslem, označujícím počet lidí, kterým se tento kousek líbí. Tím, že na ni u vystaveného předmětu klikneš, ho označíš jako „nej”. Podle toho pak můžeš vyfiltrovat “Nejlépe hodnocené” kousky.

Prodej

Jak se stát prodejcem

Stát se prodejcem je velmi snadné. Pokud máš zájem nabízet svoje kousky na Obyčeji, stačí, když klikneš na políčko "Prodej předmět" (v pravém horním rohu). Následně budeš vyzván k doplnění některých důležitých údajů v tvém profilu, jako je např. fakturační adresa, platební účet apod. Dokud tyto údaje nebudou vyplněny, nebudeš moci předměty vkládat.

Po vyplnění všech potřebných informací vlož předmět určený k prodeji a postupuj v procesu vyplnění důležitých údajů až po vložení tvého kousku do katalogu. U informací o místnosti, materiálu a barvě je možnost vložit více variant.

Informace o tvém prodeji (objednávky, fakturace) najdeš v sekci "Můj profil".

Jak prodávat

Jakmile si tvůj předmět někdo objedná, objeví se ti u sekce “Prodeje“ nové číslo. Klikni na něj a uvidíš novou objednávku od nakupujícího. Je důležité objednávku buď potvrdit, nebo zamítnout. Je zde uvedena i adresa nakupujícího, na kterou předmět zašleš. Nezapomeň potom změnit stav objednávky na „odeslaná“.

Jak správně označit STYL předmětu

Svůj kousek označíš odpovídajícím stylem podle těchto kritérií:

Do kategorie nový nábytek a bytové doplňky se řadí zboží tvořené samotným prodávajícím, které svým charakterem odpovídá tvůrčí rukodělné nebo umělecké práci s vysokou mírou vlastní kreativity autora. Zboží, vyráběné z prefabrikovaných komponentů je možné do této kategorie zařadit pouze tehdy, pokud na jeho finální podobě má převážný podíl vlastní kreativita autora.

Do kategorie recyklovaný nábytek a bytové doplňky se řadí použité zboží, do kterého autor vnesl kreativní činností vlastní invenci. O tom, že nábytek a doplňky jsou již použité a kreativně pozměněné musí být vyrozuměn potenciální kupující z popisu zboží, není dostatečné pouhé zařazení do této kategorie.

Do kategorie restaurovaný nábytek a bytové doplňky se řadí takové zboží, kterému je navráceno jeho původní určení a vzhled, zboží obnovené, opravené a opět nabídnuté k dalšímu používání. Zboží musí být jak originální, tak i opravené nebo renovované (do původního stavu, nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do kategorie repasovaný nábytek a bytové doplňky se řadí takové zboží, které je opravené či upravené tak, že je změněn původní vzhled či charakter zboží (např. potisky, jiné nepůvodní části, jiné použití apod.).

Do kategorie retro nábytek a bytové doplňky se řadí zboží, které se už nevyrábí a je vyrobeno mezi lety 1900 - 1990. Toto zboží nemusí být ručně vyráběno. Zboží musí být jak originální, tak i nepoškozené s nízkou mírou opotřebení (nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do kategorie starožitný nábytek a bytové doplňky se řadí zboží s umělecko-historickou hodnotou, které se už delší dobu nevyrábí, je tedy poměrně vzácné a je vyrobeno před rokem 1900. Toto zboží nemusí být ručně vyráběno. Zboží musí být jak originální, tak i nepoškozené s nízkou mírou opotřebení (nesmí být změněn vzhled či charakter zboží).

Do kategorie industriální nábytek a bytové doplňky se řadí takové zboží, které vzniká převážně použitím starých kovových součástí z bývalých továrních nebo zemědělských strojů a je inspirován architektonickými prvky průmyslových a dopravních staveb. Jde o hrubě opracovaný nábytek využívající materiály jako cihla, dřevo, kov a beton.

Do kategorie nábytek a bytové doplňky určené k renovaci se řadí takové zboží, které je výrazně opotřebené nebo poškozené, určené k další kreativní činnosti a je tedy základem k dalším rukodělným pracím. Zboží určené k prodeji musí být vyrobeno před rokem 1990.

Zboží, které nesplňuje podmínky zařazení do konkrétní kategorie, bude přeřazeno administrátory Obyčeje do uživatelské kategorie "nedostupné". Takto vyřazené zboží není možné bez změny stylu zařadit zpět do prodeje.

Popis předmětu

Popis předmětu je samozřejmostí, poukazuje nejen na důvěryhodnost furnitiéra. Je dobré se nad popisem vlastních kousků zamyslet a věnovat jim dostatečnou péči. Nakupující určitě ocení dostatek informací, které mu pomohou při výběru. Doporučujeme ti psát popisy stručné, ale věcné. Užitečná informace v popisu předmětu je například velikost, hmotnost, povrchová úprava nebo různé ozvláštňující prvky.

Veškeré informace o svém vystaveném kousku můžeš kdykoli měnit, včetně prodejní ceny.

Do popisu výrobku je zakázáno vkládat jakékoliv osobní údaje (www, e-mail apod.).

Proč byl můj předmět odstraněn

Na Obyčeji můžeš prodávat jen kousky nábytku a bytových doplňků, konkrétně starožitný, restaurovaný, recyklovaný, repasovaný, nový rukodělný nábytek a bytové doplňky s vlastní přidanou uměleckou hodnotou a nábytek určený k renovaci. Více informací o povolených předmětech najdeš v obchodních podmínkách v odstavci III. – Prodej.

Fotografie

Fotografie na Obyčeji musí být autorské a musí zcela odpovídat tebou nabízenému kousku. Na Obyčej jdou umístit pouze fotografie ve formátu JPG a v rozlišení alespoň 800x455px. Kvalitní fotky jsou pro úspěšný prodej velmi důležité. Pokud chceš, aby tvoje fotografie zaujala, věnuj jejímu pořízení dostatečnou pozornost. Doporučujeme vyfotit předmět kvalitním fotoaparátem, nejlépe na jednobarevném podkladě. Při focení dbej na dobré světlo.

Pokud je vložená fotografie velmi rozmazaná nebo nekvalitní, může se stát, že ti předmět stáhneme z katalogu do doby, než vložíš fotografie nové, kvalitní.

Za fotografie, které neodpovídají skutečné podobě předmětu, je plně zodpovědný prodejce.

Výroba na objednávku

U každého vystaveného kousku je možné kontaktovat prodávajícího, kliknutím na ikonku obálky. Tímto způsobem může zákazník požádat o výrobu předmětu "na zakázku", např. bude poptávat jinou barvu. Jakmile se s nakupujícím na zakázce dohodneš, vystav tento předmět k prodeji s přesným popisem a plnou cenou. Jako fotografii můžeš použít nějaké tvoje podobné předměty, tuto skutečnost však musíš uvést v popisu. Pak už jen vyzveš uživatele k nákupu.

Pokud chceš nabízet předměty, které jsi v přijatelném čase schopen vyrobit, stačí, když vystavíš původní obrázek tohoto kousku a poté uvedeš v popisu termín dodání (např. 3 týdny). Termín dodání je však pro tebe závazný (je součástí kupní smlouvy).

Poštovné

Poštovné se vyplňuje pro každý vystavený předmět zvlášť a to vyplněním políčka poštovného při vkládaní nového kousku do katalogu. Výši poštovného je možné zpětně měnit a to úpravou předmětu. Pokud svůj kousek předáš osobně, poštovné si nenárokuješ.

Co dělat, když nakupující za předmět nezaplatil

Pokud jsi předmět poslal jako doporučenou zásilku, zjisti přes ověření zásilek u České pošty, zda si kupující zásilku již převzal. Pokud ano, kontaktuj Českou poštu.

Pokud stále čekáš na platbu bankovním převodem a nakupující na výzvy k platbě nereaguje, je nám líto, ale tímto ještě nevzniká kupní smlouva a my s tím tedy nemůžeme nic dělat. Zkus nakupujícího ještě kontaktovat a v případě nulové reakce ho náležitě ohodnoť. 

Hodnocení

Jakmile zboží dorazí nebo si jej osobně předáte, nezapomeň nakupujícího ohodnotit. Možnost ohodnotit prodej najdeš v sekci "Hodnocení" ―> "Ohodnoť". Vyber nakupujícího, kterého chceš ohodnotit, klikni na druh hodnocení (pozitivní či negativní) a napiš text svého hodnocení. Pomůžeš tak ostatním prodávajícím.

Pokud obdržíš hodnocení, se kterým nesouhlasíš, zkus kontaktovat uživatele, který tě ohodnotil a zjisti, co se stalo. Možná je to jen nedorozumění a můžete situaci vyřešit přátelsky. Uživatel nás potom kontaktuje a my jednoduše hodnocení změníme.

Zpětná vazba je velmi důležitá, je to ukazatel důvěryhodnosti uživatele. Proto prosím piš zpětnou vazbu po každé transakci a to podle svého nejlepšího svědomí.

Provize

Na serveru Obycej.cz můžeš vystavit předmět zcela zdarma, provize za zprostředkování prodeje vzniká až ve chvíli potvrzení objednávky. Výše provize činí 8 % z prodejní ceny (bez poštovného).

Provize za zprostředkování prodeje je účtována jednou měsíčně na základě smluvního vztahu mezi provozovatelem serveru Obyčej a prodávajícím. Splatnost provize je vždy 15 dní od data vystavení faktury. V případě porušení platební kázně se vystavuješ riziku trvalého zrušení účtu na Obyčeji. Faktury za zprostředkování prodeje jsou dostupné k vytištění v sekci "Přehled faktur". Platby prováděj vždy na základě údajů na fakturách, vždy uváděj variabilní symbol. Platby provizí za prodané předměty přijímáme na náš bankovní účet.

Prodejci, kteří řádně a včas nebudou hradit provize z prodeje nebo se budou snažit obcházet povinnost platby provize (například prodejem mimo Obyčej), budou trvale vyloučeni ze systému a ztráta může být vymáhána.